NOVEMBER 25-TŐL MINDEN KERÉKPÁR SZÁLLÍTÁSI DÍJA 0 FT!  

Merida One-Twenty teszt

Néhány évvel ezelőtt még a 120mm-es bicikliket ajánlottuk volna versenyekre és Alpine Crossingra – de ez már a múlt zenéje. A túra bringák hatalmas változáson mentek keresztül, amire remek példa a Merida One-Twenty.

A Merida One-Twenty jellemzői

A dizájnja nagyon hajaz a Merida One-Sixtyre, annyi különbséggel, hogy a  átlépési magasság  a One-Twentynél jóval alacsonyabb. Ez a kerékpárosnak sokkal nagyobb kényelmet biztosít. A Merida matricát igen diszkréten helyezték a kerékpárra.

Ha az elődjeivel összehasonlítjuk, megannyi változást vehetünk észre. Az új vázat Trunnion-mount shock köré építették, ami több lehetőséget adott a mérnököknek arra, hogy egy szabadabb, alacsonyabb vázzal dolgozzanak. Az új láncvillának köszönhetően a rear-end sokkal merevebb lett, ami a nagyobb csapágyakkal együtt javítja a bicikli élettartamát. Továbbá az új karbon váz 400 grammal könnyebb, mint az ezelőtti One-Twenty – beleértve a through-axlest és az apróbb alkatrészeket is. Mindent összevetve a CF4 váz 2,4 kiló körül mozog M-es méretben. Az olcsóbb kategóriások alumínium vázat kaptak, ám ahhoz képest mégis könnyűnek mondhatóak. A merevségükből sem veszítettek és igencsak strapabíróak. Az abroncsnál is pozitív változás történt; az új One-Twenty már akár 2.35”-ös kerekeket is elbír.

A drágább kategóriások karbon vázat és karbon swingarmot kaptak (CF4). A CFA modelleket azonban karbon vázzal és alumínium swingarmmal látták el. A LITE rövidítés az alumíniumos modelleket jelzi.

Valamennyi bicikli alumínium rockert kapott – ennél nem érte meg karbont használni, ugyanis az össztömegen nagyon nem változtat, viszont csak drágított volna a terméken. A CF4 verziót csak egy 1x drivetraillel dobták piacra, a CFA és LITE modellek Low Direct Mount váltót kaptak. Mivel a Merida célja az, hogy jó minőségű, azonban viszonylag olcsó biciklikkel lássa el a közönséget, így a váz is kiváló anyagot tudhat magáénak. Úgy alakították ki, hogy akár palacktartót is fel lehet szerelni a bringára. Azt azért hozzá kell tenni, hogy a rögzítési pontok elég magasak, így ajánlott inkább oldalra illeszteni az üvegtartót. Az M-es mérettől felfelé 0.75-ös palack használható.

Geometria

Ez magyarázza meg legjobban a One-Twenty koncepcióját és kifejlesztését. A nyeregcső 20mm-el kisebb, így csökkenti az átlépési magasságot, ami nagyobb rugalmasságot biztosít a vázméret kiválasztásában. A homlokcsőszög 67,3-ra csökkent az előző 69-hez képest, de ezzel annyira nagy baj nincsen. A nyeregvázcsőszög, a reach és a stack csak minimális mértékben változott; az új One-Twenty egy nagyon picit hosszabb. A rear-enden a 435 mm-es lánc csupán 10 mm-rel lett rövidebb.

Specifikációk

Bizonyos típusai használhatók hosszabb maratonon vagy terepen.

A Merida One-Twenty 9.8000 meghaladja a 2 millió forintot.

A Merida One-Twenty 9.9000: hosszabb távú tekerésekre tervezték, FOX gyári felfüggesztést és vadonatúj XTR 12 sebességes váltót kapott. Az ára 2 millió körül mozog.

Németországban 3 féle alumínium verziót fognak piacra dobni, az áraik 700000 és közel egy millió forint közé tehetők. (Ezek csak a várható német árak, máshol lehet máshogy alakulnak)

A Merida One-Twenty 9.800 RockShox felfüggesztéssel és SRAM GX-Eagle-lel a széria egyik legizgalmasabb darabja.

Merida One-Twenty 9.8000
  • Villa: RockShox Pike RCT3 130 mm
  • Shock: RockShox Deluxe RT3 120 mm
  • Fékek: SRAM Code RSC
  • Drivetrain: SRAM X01 Eagle
  • Nyeregszár: KS LEV Integra 150 mm
  • Kerekek: FSA Gradient LTD
  • Gumik: Maxxis Minion DHR II/Forekaster
  • Súly: 12.57kg
  • Ár: 2 millió forint fölött

A Merida One-Twenty terepen

Mint ahogy arról már szó volt, nagyon hasonló az előző modellekhez. Kiváló tekerő pozíciót ad, azonban külalakra mégsem tűnik annyira versenykerékpárnak. A függetlenül a tekerés sebességtől, a rear end stabil, a pedálozás pedig nem kifejezetten zavarja a rear-shockot. Annak ellenére, hogy versenyzős alkatrészeket kapott, mégsem nehéz a bringa – 12.57 kiló mindennel együtt. Ennek köszönhetően kiválóan tud gyorsulni akár sík, akár dombos terepen.

Az egyenletes terepen egyszerűen egy álom. Gyors, mint a villám és roppant kényelmes. Remek az irányítása és még az amúgy „félelmetesnek” tűnő terepek is barátságosnak érződnek a társaságában. A tesztelőcsapat a Merida SAG-ját 25%-ra állította be, ám rájöttek, hogy a 30%-os talán még jobb – a rear end így sokkal jobb lett. A geometriája hozzájárul a kényelmes manőverezéshez. Olyan jól összerakták ezt a biciklit, hogy nagyon hamar meg lehet mellette szokni a jót.

Akkor van egy picike bökkenő, mikor érkezik a lejtő; ekkor óvatosabban kell bánni a Merida One-Twentyvel. A kialakításának köszönhetően az egyenletes útszakaszok sokkal jobban fekszenek neki. A felfüggesztés meglehetősen merev, így nagyon gyorsan reagál a göröngyös útszakaszokra. A robosztus specifiákciói (mint a fékek, vagy az abroncsok) bizonyítják, hogy nincs túl nagy barátságban a hirtelen jövő bukkanókkal.

A combos SRAM Code RSCt általában DH bicikliken látjuk, ennek ellenére erre a kerékpárra kiválóan illeszkedik. A jó markolatú Maxxis Minion DHR II rengeteg magabiztosságot ad a kerékpárosnak, így nagyobb kedvvel lehet vele tekerni.

Végítélet

A One-Twenty tehát kiváló hosszú távok megtételére és terepen. Megbízható, elsőosztályú és remek az irányítása. Annyira kellemes társaság, hogy akár órák után is roppant kényelmesen tudunk rajta tekerni. Egy kipróbálást mindenképpen megér a Merida One-Twenty.