Kerékpár hajtómű - Akkor ez most kopott???
A kerékpár hajtómű fogai szoktak meglepetést okozni. Ha közelebbről megvizsgáljuk sebességes kerékpárunkat, akkor érdekes dologra bukkanhatunk. Érdemes tudni ezt a kerékpár hajtómű jellegzetességet, hogy megspórolj magadnak egy felesleges utat a kerékpár szervizbe.
Mi is az a hajtómű?
A hajtómű a kerékpár azon része, amely a pedálozással létrehozott energiát továbbítja a láncon keresztül a hátsó kerékre. Ezáltal mozgásba hozza a kerékpárt. A hajtómű fő részei közé tartozik a lánctányér (vagy lánckerék), a hajtókarok és a középcsapágy.
Miért tűnhet kopottnak a hajtómű?
A hajtómű fogainak kopása egy természetes folyamat, amely az idővel és a használattal jár. Azonban vannak olyan esetek, amikor a fogak állapota megtévesztő lehet.
Íme a gyakori ok, amiért a hajtómű kopottnak tűnhet:
Gyakran előfordul, hogy a gyártó direkt úgy fejleszti a termékét, hogy 1-1 fog kevésbé hegyes mint a többi, mondhatni tompább. Ezt onnan tudhajuk, hogy szándékosan lett így készítve, hogyha megnézünk egy ilyen tompább fogat, a vele szemközti fog is olyan lesz. Ez több gyártóknál fordítva is előrfordulhat, tehát az említett tompa rész itt néhány gyártóknál lehet, hogy hegyes és a vele szemközti is az, tehát ez sem kopás, csak így lett fejlesztve.
Mikor szükséges a csere?
A hajtómű fogainak cseréjére akkor van szükség, ha a következő jeleket tapasztaljuk:
- A fogak hegyesek, hajlottak vagy jelentősen elvékonyodtak.
- A lánc rendszeresen leesik vagy ugrik a fogakon.
- A hajtómű zajos vagy recsegő hangot ad ki pedálozás közben.
- A láncfeszítés és beállítás ellenére a váltás nem pontos és sima.
Összegzés
A kerékpár hajtóművének állapota nagyban befolyásolja a kerékpározás élményét és hatékonyságát. Ne feledd, hogy a megfelelő karbantartás nemcsak a hajtóművet, hanem a teljes kerékpárodat is hosszabb élettartamúvá és megbízhatóbbá teszi.
Nézd meg a videót ahol részletesen beszélek erről a témáról: