Cross és/vagy trekking

Azért a hegyi túrákra ne ezzel a bringával indulj el, arra szerezz be egy mountain bike-ot . 

A váz geometriája komfortos kerékpározást tesz lehetővé hosszú távon is. Hogyan lehetséges ez? A kerékpár úgy van felépítve, hogy nem ülsz rajta teljesen egyenes háttal, de nem kell annyira ráfeküdnöd a kormányra mint egy mounti-nál. Ez azért jó, mert ha teljesen egyenes háttal ülsz, akkor az alsó csigolyád tartja a teljes felsőtest súlyát ami, rövid távon kényelmesnek tűnhet például a cruiser kerékpárokon, viszont hosszútávon elfárad a hátad, sőt rosszabb esetben hátfájást is okozhat. Ha nagyon előre kell dőlni akkor, a karjaid fáradnak el, mivel rajtuk támaszkodsz. Ez szó szerint az arany középút. Nem kell nagyon előredőlnöd, viszont nem támaszkodsz a kormányon teljes súlyoddal.

Mi a különbség a trekking és a cross kerékpárok között?

A cross egy sportosabb vonalat képvisel kevés, sallanggal. Például a merida crossway szériája is ilyen. Ugyan olyan a felépítése, geometriája mint egy trekkingnek, de nem felszerelt. Viszont ugyanúgy megvannak a rögzítési pontok a vázon. Tehát ha neked egy cross kerékpár tetszik, de szeretnél rá egy sárvédőt, vagy egy csomagtartót akkor ennek semmi akadálya, fel lehet rá szerelni. Gyakran fordulnak hozzánk ilyen kéréssel a vásárlóink. Akár azt is mondhatnám, hogy a trekking széria egy mindennel felszerelt cross bringa. Például a Gepida Alboin kerékpárok. Van rajtuk sárvédő, csomagtartó, zárt láncvédő, világítás (gyakran agydinamós rendszer).

Fontos, hogy ezek a kerékpárok 28-as kerékmérettel és keskeny gumival vannak szerelve. Ennek az az előnye, hogy mivel nagyobb a kerék így kevesebbet kell hajtanod ugyanakkora táv megtételénél mint egy mountain bike-ot aminek 26"-os kereke van. Illetve a keskeny aszfaltra való guminak is fontos szerepe van. Kisebb a gördülési ellenállása így könnyebb tartani a kerékpárral egy adott sebességet, illetve nehezebben lassul le a bringád, ha abbahagyod a pedálozást. Sokan úgy gondolják, hogy a keskeny gumi miatt sérülékenyebbek a kerekek. Ez nem teljesen igaz. Ugyanis nagyon fontos a felni minősége. A legtöbb kerékpár már dupla falú kerékkel van szerelve. Ami azt jelenti, hogy nagy teherbírásúak, így ha nem hajtasz neki 50km/h-s sebességgel szemből a 10cm magas padkának, és rendszeresen (évente egyszer kétszer) ellenőrizteted a küllőfeszességet, akkor nem kell tartanod, hogy könnyen belemegy a nyolcas.

A trekking és cross bringák nagy többsége első teleszkópos. Persze ezek a telók rövidebb rugóúttal rendelkeznek mint a mtb-k teleszkópjai. Tulajdonképpen annyi a funkciójuk, hogy az úthibákat felvegyék. Illetve, ha rossz minőségű úton kerékpározol, aminek ugye kis hazánkban kevés az esélye :), ne rázza ki a fogtömésed a folyamatosan remegő kormány. A crossway kerékpárok 28-38-48 as fogszámú hajtóművel vannak szerelve. így nagyobb áttétel érhető el, ezáltal jobban lehet haladni és nagyobb sebesség érhető el, ha bírod szusszal. Márpedig bírni fogod, ha veszel egy ilyen bringát, le sem akarsz majd szállni róla.